Rozhovor: Dnešní děti nejsou jiné, jen potřebují příběh a motivaci

22.09.2024

Zakladatelka projektu "Vraťme děti do hry" Jana Hanzlíčková Špačková tvoří originální hry, které aktivují představivost a odvracejí děti od displejů. Hry lákají děti ven a ukazují jim, že i dnes lze zažít skutečné dobrodružství. V našem společném povídání najdou rodiče určitě spoustu inspirace. 

Bojovka chytrého rodiče
Bojovka chytrého rodiče

Společně prozkoumáme, jak mohou příběhy a dobře promyšlené aktivity změnit způsob trávení volného času.

Jano, co byl hlavní impuls k tomu, že jste začala vytvářet právě hry pro děti?

Byl to souběh několika věcí, které se potkaly ve správný čas. Úplně na začátku byla moje láska k táborům a hrám. Ráda jsem na ně jezdila jako dítě a později i dlouhá léta jako vedoucí, a chtěla jsem zážitky z hraní dopřát svým i ostatním dětem. U známých jsem si všimla, že po nástupu maminek do práce se u jejich dětí výrazně zvýšilo používání tabletů a telefonů a že nad časem stráveným před displeji už rodiče ztratili kontrolu. A tak mě napadlo pomoci jim, aby jejich děti trávily čas smysluplně, a ne jen pasivním zíráním na obrazovky nebo hraním počítačových her.

A tady se zrodila myšlenka vytvořit celoroční hru Cesta kolem světa, která vznikla právě z tohoto podnětu. Děti se díky napínavému příběhu ponoří do říše fantazie, ale zároveň se díky aktivitám a hrám učí, zkouší nové věci a baví se. Celoroční hra je ale běh na dlouhou trať, a tak ji spouštím až letos, po osmi letech práce. Mezitím jsem vytvořila 30 dalších, kratších her – od narozeninových oslav přes hledačky pokladů, únikovky a bojovky až po vícedenní hry. Rodiče tak nemusí trávit čas vymýšlením a složitými přípravami a mohou se plně věnovat dětem a hraní s nimi.

První hra vznikla na společnou zimní dovolenou s přáteli a měla velký úspěch. Od té doby se děti vždy ptaly, co nového budeme hrát, a na Krakonošovu zkoušku navázaly další hry. Jak děti rostly, měnilo se i téma her, takže pohádkové motivy vystřídali agenti, detektivové, cesty do vesmíru a další dobrodružné výpravy.

I kratší hry vždy zaobalím do nějakého lákavého tématu. Takové hry děti více baví, a zároveň se při nich nenápadně dozvědí spoustu zajímavých informací – o Keltech, době faraonů, ale i sami o sobě.

Začala jsem se také zajímat o výzkumy, které dokazují, že omezení digitálních technologií a hraní v reálném světě pomáhá proti digitální demenci, která hrozí generaci našich dětí. Při hraní klasických her se totiž děti nejen zvednou ze židlí, ale rozvíjejí i jemnou motoriku, kreativitu, fantazii, sociální dovednosti a mnoho dalšího, co potřebují pro zdravý vývoj.

Jaké hry jste měla jako malá nejraději a inspirovaly vás nějak při tvorbě těch vlastních?

Měla jsem ráda všechny hry (i když přiznávám, že ty běhací o něco méně ☺). Bavilo mě hrát v týmu s kamarády, luštit různé šifry, milovala jsem tajemství a to, že se člověk do hry ponoří, vymýšlí a tvoří – prostě že hra byla různorodá a měla smysl a příběh. Právě tyto zážitky mě hodně inspirovaly a snažím se je přenést i do svých her.

Spousta rodičů by si s dětmi ráda hrála, ale často nevědí jak, chybí jim inspirace nebo čas na přípravu.

Za každou hrou je hodně práce – nejprve pořádně nastuduji téma, aby se děti při hraní naučily něco zajímavého. Vymyslím koncept a skládám dohromady hry a aktivity, které k tématu sedí, jsou pestré a děti baví. Připravuji také veškeré herní podklady, jako jsou kartičky stanovišť, indicie, plánky či diplomy. Kvůli tomu jsem se musela naučit práci s grafickými programy, aby herní materiály byly co nejlákavější a dobře dokreslovaly dané téma.

Myslíte si, že jsou dnešní děti jiné než v době, kdy jste vyrůstala vy? V čem případně vidíte rozdíly?

Děti si stále chtějí hrát a baví je to, ale dnes je pro ně mnohem snazší jako první volbu sáhnout po mobilu. Chybí jim ta část, kdy se chvíli nudily a musely si vymyslet vlastní zábavu. Proto je důležité je vrátit zpět k aktivním hrám a ukázat jim, jak si mohou hrát a že takto strávený čas je mnohem hodnotnější.

Od mnoha maminek jsem slyšela, že po hraní některé z mých her děti prohlásily, že to bylo nejlepší, co za celé prázdniny zažily, a ptaly se, kdy jim rodiče připraví něco dalšího.

Často jsem svědkem toho, že i když jsou děti spolu, každý se dívá do svého mobilu. V lepším případě hrají nějakou online hru mezi sebou, ale často si jen "paří" ve svém vlastním virtuálním světě.

Proto vítám zprávy o omezení či zákazu mobilů ve školách v různých zemích (jako v Itálii, Francii, Švédsku, Finsku, Anglii a Irsku) a doufám, že se k tomu časem připojíme i my. Výsledky z těchto zemí jsou pozitivní – děti se začaly více bavit mezi sebou a atmosféra ve školách se zlepšila.

Shrnuto – děti jsou stejné, pokud jde o chuť hrát si, ale díky moderním technologiím snadno podlehnou instantní zábavě, kde stačí jen scrollovat po displeji. Na nás je ukázat jim, že existují i jiné, lepší způsoby zábavy.

Hrajete si se svými syny často a jak?

Ano, hraji si se svými dětmi pravidelně. Jsou prvními, na kom testuji své hry ☺ Kromě toho máme rádi různé venkovní příběhové hry, hrajeme deskovky a při delších procházkách, zejména s mladším synem, si užíváme slovní hry, jako je slovní fotbal nebo hra Kontakt. Hodně si spolu povídáme a užíváme si společný čas.

Co byste doporučila rodičům, kteří chtějí omezit čas, který jejich děti tráví u tabletu a telefonu, ale nevědí, jak začít?

Je důležité začít hned od začátku a trávit s dětmi produktivní čas – tedy čas, kdy jsme aktivně zapojeni do jejich života, ne jen pasivně koukáme na televizi nebo jiné obrazovky. Pokud začneme řešit tento problém až ve chvíli, kdy dítě vykazuje známky závislosti, může být pozdě.

Základem je budovat vztah s dítětem založený na vzájemné důvěře. Je dobré si spolu povídat, vědět, co dítě zajímá, jaké má kamarády a co se děje kolem něj. Je důležité, aby to nebyl výslech, ale upřímný zájem, ideálně bez hodnocení a posuzování. Pokud vás něco, o čem dítě mluví, znepokojuje, dejte tomu chvíli času, než to okomentujete.

Je také užitečné sdílet s dětmi příběhy o sobě, jaké jste byli jako malí, ale bez přehnaného moralizování. Malé "lumpárny", které jste jako děti dělali, mohou být zajímavé a přirozené. Společné čtení, ideálně večerní před usnutím, je také velmi přínosné – nejenže je to příjemné, ale budujete tím vztah s dítětem.

Pokud máte s dítětem důvěrný vztah, bude snazší mluvit i o méně populárních tématech, jako je omezení času stráveného na mobilu. Je důležité mu vysvětlit, proč je to důležité. Starším dětem můžete ukázat různé výzkumy, které dokládají negativní vliv technologií na vývoj jedince. Na svých stránkách v sekci O projektu také sdílím odkazy na zajímavé články a rozhovory na toto téma.

Velmi důležité je jít příkladem. Těžko můžeme dítěti říkat, aby netrávilo tolik času na mobilu, když sami při večeři sjíždíme sociální sítě. Děti se nejvíce učí nápodobou.

Mám krásné zpětné vazby od rodičů, kteří říkají, že děti "vychované" na mých hrách začaly samy připravovat hry pro mladší sourozence nebo dokonce pro dospělé. Ukázaná platí – co zasejete, to sklidíte.

Která hra z vaší nabídky je vůbec nejoblíbenější a proč myslíte, že ji děti i rodiče tak dobře přijali?

Nejoblíbenější je hledačka Faraonův poklad. Tato hra se těší velké oblibě díky své všestrannosti – je vhodná na volné odpoledne, oslavy nebo přespávačky a dá se hrát jak doma, tak venku, v rámci rodiny i s větším počtem dětí. Rodiče přitahuje herní princip hledání pokladů a téma starověkého Egypta, které slibuje tajemství a dobrodružství.

Mezi oblíbené patří také týdenní hry, které umožňují dětem ponořit se do tématu na delší dobu. Na společnou dovolenou pak děti vzpomínají nejen podle místa, kde byly, ale podle hry, kterou hrály. Mohou tak vzpomínat například na Agentskou akademii, Vesmírnou misi, Africkou expedici a další.

Jaký máte vztah k přírodě a k lesu? Hraje příroda nějakou roli ve vašich hrách?

Přírodu mám ráda a snažím se k tomu vést i své děti. Na dovolené jezdíme pod stan, abychom byli co nejblíže přírodě. Naše dovolené nejsou o ležení na jednom místě u vody, ale spíše o neustálém přesouvání, abychom co nejvíce navštívili, poznali a zažili.

Přírodu ráda zakomponovávám i do svých her. Poskytuje ideální herní prostředí, zvlášť les vytváří krásnou atmosféru a nočním bojovkám dodává nádech tajemna. Při bojovkách se snažím prostřednictvím různých aktivit přimět děti, aby si více všímaly svého okolí, tvořily z přírodního materiálu a uměly si v přírodě poradit. V hře Živly a rovnováha dokonce příroda hraje hlavní roli.

Jak by se daly vaše hry využít při procházce lesem?

Na procházkách lesem mohou moje hry výrazně zpříjemnit dětem i vám samotným výlet (a zbavit vás věčného "Kdy už tam budeme?" ☺). Bojovky, jako Čertí stezka, Bojovka chytrého rodiče a Cesta dvojiček, jsou ideální pro takové výlety. Není třeba je nijak složitě připravovat – stačí si vytisknout podklady a můžete vyrazit a začít hrát.

Vidíte rozdíl v tom, jak si děti hrají v přírodě a doma? Jaký význam podle vás má kontakt s přírodou pro dětský rozvoj?

Příroda nabízí prostor pro akčnější aktivity, kde se děti mohou lépe vyběhat a vyřádit. Je plná nových podnětů, které děti mohou objevovat. Střídání ročních období, různé rostliny a zvířata znamenají, že se nikdy neomrzí. Je důležité dětem ukazovat, co všechno příroda nabízí – dřepnout si a pozorovat, co se děje v louži, zkoušet, jak mravenci reagují na kostku cukru, vyrobit si loďku z přírodních materiálů a pustit ji po vodě. Je třeba děti naučit vnímat přírodu se zájmem.

Technologie často uzavírají děti doma a vytvářejí z nich skleníkové kytičky, takže je o to důležitější, aby si k přírodě našly vztah. Je potřeba je povzbudit, aby ji osahaly, ochutnaly a zažily všemi smysly. Kontakt s přírodou je klíčový pro rozvoj jejich smyslů, motoriky a schopnosti vnímat svět kolem sebe.

Soutěž

Od 24. září do 2. října 2024 probíhá na naší facebookové stránce soutěž o 3 sety her "Vraťme děti do hry"

Podmínky soutěže

  • Sledujte profil Kouzlo lesa (stránce dejte "To se mi líbí" nebo "Sledovat").
  • Napište nám do komentáře pod soutěžní příspěvek na Facebooku odpověď na otázku: Jak se s dětmi v lese chováme?

a) Děti nijak neomezujeme a necháme je, ať si dělají, co chtějí – les je přece všech.

b) Děti pravidelně okřikujeme.

c) Učíme děti respektu k přírodě, chováme se tiše, nic neničíme a odpadky si odnášíme domů v batohu.

Soutěž končí o půlnoci 2. října 2024. Poté vybereme tři správné odpovědi a výherce zveřejníme nejpozději 4. října na FB profilu Kouzlo lesa. Nezapomeňte si vyhodnocení pohlídat! Výhra vám bude zaslána na vaši adresu.

Ceny: 

  1. místo: Kartičková hra Ty jsi snad mimozemšťan?! + Kartičková hra Zakřič to + Pexeso Trio Speciál s krystaly + PDF bojovka Čertí stezka.

  2. místo: Pexeso Trio Speciál s krystaly + PDF bojovka Čertí stezka + PDF Bingo bojovka se strašidly.

  3. místo: Pexeso Trio Speciál s krystaly + PDF bojovka Čertí stezka + PDF Bingo bojovka se strašidly.

Upozornění! Každý účastník může vložit pouze jeden komentář. Akce není sponzorována, podporována či spravována společností Facebook ani s ní spojena. Facebook nemá žádné závazky vůči soutěžícím a výhercům. Zapojením do soutěže souhlasí výherci se zveřejněním svého jména v případě výhry na webu a FB profilu Kouzlo lesa.