Rozhovor: Každá naše ozdoba je originál

04.12.2023

Jít ve šlépějích předků a pokračovat s firmou, která má za sebou tradici dlouhou 100 let není vždy snadné. Říká Pavel Joska - pravnuk zakladatele výrobny vánočních ozdob a jeho následovník.

V současné době řídí firmu již 5. generace rodiny – Romana a Martin Juklovi se synem Pavlem Joskou
V současné době řídí firmu již 5. generace rodiny – Romana a Martin Juklovi se synem Pavlem Joskou

Jsme rádi, že si na nás Pavel udělal čas i přes to, že teď je u nich ve výrobě a prodejnách velmi rušno. Advent je časem, kdy si v Ozdoba.cz tedy rozhodně neodpočinou.

Pavle, vyrábíte tradiční skleněné vánoční ozdoby. Co vás na tom nejvíc baví?

Cítím jako poslání pokračovat v rodinné tradici a mám to rád. Nejvíc mě těší, když se naše produkty líbí lidem. V Česku je asi jen 7 podobných firem jako jsme my. Nic nedovážíme, vše tvoříme původním způsobem. Jedná se o 100% ruční práci a to nás baví.

Popište čtenářům, jak na svět přichází vánoční ozdoba, třeba koule. 

Na začátku výroby každé ozdoby je vždy skleněná trubice. Ty máme v několika různých tloušťkách i průměrech. Z trubice se vytvoří takzvané odtažky, pro každou ozdobu jako je špice, figurka nebo právě koule. Následně se sklo nahřeje a fouká se do požadovaného tvaru. Není na to stroj, jen ruce a ústa zkušeného skláře. V případě koule se nepoužívá žádná forma, u figurek ano. Pak přichází na řadu stříbření ozdoby zevnitř a její barvení. Škála barev je obrovská, máme barvy matné, lesklé, mrazolakové, porcelánové a metalické. Po nabarvení pak případně ještě ozdoby ručně malujeme či dále zdobíme nejrůznějšími posypy, kamínky a podobně. Posledním krokem výroby je oříznutí ozdoby ze stopky, ozáponkování a zabalení do krabičky.

Vaše firma má tradici dlouhou 100 let. Jaký je to pocit, jít ve šlépějích předků? 

Občas je to náročné, zejména proto, že trh i trendy se mění. Byly doby, kdy ruční výroba v Česku neměla zrovna na růžích ustláno. Zákazníci preferovali nízké ceny, frčel dovoz ze zahraničí a levné nákupy v řetězcích. Těm cenou nemůžeme konkurovat. My sázíme na tradici. Náš proces výroby se za těch 100 let v podstatě nezměnil, nepoužíváme žádné stroje ani předtištěné materiály k malování. Vše co vyjede z naší výroby je ruční práce. A zákazníků, kteří si takových věcí cení naštěstí přibývá.

Kde získáváte inspiraci na nové kolekce a druhy ozdob?

Inspiraci nám přinášejí třeba naši velkoobchodní zákazníci, kteří občas přicházejí s konkrétními požadavky. Čarovat jde konečně i s na první pohled jednoduchými produkty. Například koule průměru 8 centimetrů je naším nejprodávanějším tvarem. Je natolik variabilní, že nabízí takřka nekonečné množství barevných kombinací. Samozřejmě se také inspirujeme světovými trendy, sledujeme je a reagujeme na ně. Barevné vlny se mění, i tak jsou mezi zákazníky stále nejpopulárnější zlatá, červená či stříbrná. To je nesmrtelná klasika. V neposlední řadě pak s nápady a novými dekory přicházejí samy naše malířky.

Vánoce se blíží, jak teď v období adventu vypadá nejčastěji váš pracovní den?

Teď je to opravdu velmi hektické. Zejména na zákazníky, kteří se chystají dělat větší objednávky apelujeme už od léta, aby neotáleli. Náš sortiment je velmi sezónní a s ním i naše kapacity. Často nám chodí poptávky od firem, za což jsme rádi. Když se ale na větší zakázce nedomluvíme včas, nemůžeme ji přijmout.

A můj pracovní den? Ten začíná ráno v kanceláři u počítače. Vyřídím zde e-maily, pak se většinou vydám do výroby a do skladu, kde se chystají objednávky přijaté v e-shopu. V průběhu dne řešíme zase objednávky, ale také plány na následující týdny či správu sociálních sítí.  K tomu máme od konce listopadu vánoční prodejny v nákupních centrech napříč republikou. Je to poměrně rozmanitá směsice činností.

Která ozdoba nebo sada z vašeho sortimentu je zákazníky dnes vůbec tou nejoblíbenější?

Před třemi lety v době pandemie popularitě vévodila ozdoba prasátka s rouškou. Letos to zatím vypadá na kreativní sady, kdy si zákazník může ozdoby sám dotvořit podle své fantazie. Ohromně populární jsou teď také dárkové sady Spejbla a Hurvínka. To je hit!

Je některý produkt, který vyrábíte plných 100 let?

Ano, máme v nabídce i produkty, které vyrábíme ještě podle forem našeho prapradědečka Václava Bergera. Jedná se například o ozdobu ptáčka

Na jakou ozdobu jste vy osobně nejvíc hrdý?

Mojí srdcovou a vlastně takovým dítětem je kolekce Faberge. Jedná se o velmi specifické ozdoby ve tvaru vajec, které jsem vymyslel. Měl jsem v hlavě ozdobu, která nebude určena pouze k zavěšením na stromek. Vymyslel jsem proto, na vystavení vajec, také speciální stojánek. Kolekce je letos ve stávající podobě v prodeji naposledy. Příští rok se zákazníci mohou těšit na zbrusu novou edici těchto unikátních ozdob.

Jak bude letos vypadat váš domácí vánoční stromek? Jste coby profík perfekcionista, nebo spíš kovářova kobyla?

Za léta práce ve firmě jsem ozdobil tolik vánočních stromečků, že poslední tři roky už to doma nedělám. A řešení vlastního stromku mám možná trochu netradiční. Vypadá v praxi tak, že každý rok, když 23. prosince večer zavřeme v našich prodejnách, vyberu si odtud jeden nazdobený stromek a ten si na svátky prostě půjčím domů.

Na vánoční koule nabízíte i ručně malované texty či jména. Vzpomenete si, na nějaký nápis, který si zákazník objednal a vás dostal? Třeba žádost o ruku?

Žádost o ruku jsme ještě neměli, to je škoda. Nejčastěji je to asi klasika. Pro maminku, pro babičku ... Těší nás, že vzkazy a jména si u nás v posledních letech objednávají například i asiaté či ukrajinci. Naše malířky tak píší ve znacích jejich abecedy. Naše ručně malované koule bývají často dárkem, když někdo míří za rodinou či přáteli do zahraničí. Tedy cizojazyčné nápisy jsou čím dál častější a popravdě, ne všem vždy rozumíme.

Jaký je váš vztah k lesu a přírodě? Konečně, přírodních motivů máte v nabídce víc než dost.

Můj osobní i náš firemní vztah k lesu je velmi kladný. Snažíme se být svým počínáním šetrní k přírodě. Více než 60 % všech obalů, které používáme je z recyklovaného či kraftového papíru. Tento druh papíru je tak trochu nedokonalý, což vnímáme jako plus. I naše ozdoby jsou do jisté míry každá jiná. Při ruční výrobě není nic zcela stejné a tak přistupujeme i k tvorbě obalů a propagačních materiálů.


Více o firmě Ozdoba.cz

Rodinný výrobce Vánočních ozdob Ozdoba.cz má své sídlo ve Dvoře Králové. Firma zaměstnává 20 lidí a jejich ozdoby lze mimo e-shopu zakoupit také v podnikové prodejně. Kdo by rád na vlastní oči viděl, jak skleněná krása přichází na svět, může se objednat na komentovanou exkurzi přímo do výroby, nebo sem vyrazit na den otevřených dveří, které zde pravidelně pořádají.

V současné době řídí firmu již 5. generace rodiny zakladatele Václava Bergera– Romana a Martin Juklovi se synem Pavlem Joskou.


Soutěž

Od 6. do 13. prosince 2023 se můžete na naší facebookové stránce zúčastnit soutěže o 3 sady překrásných vánočních ozdob s lesním motivem od firmy Ozdoba.cz

Podmínky soutěže

  • sledujte profil Kouzlo lesa (stránce dejte buď "líbí se mi" nebo "sledovat")
  • pod soutěžní příspěvek na Facebookové stránce Kouzlo lesa odpovězte na otázku

Soutěž poběží do půlnoci 13. prosince 2023. Poté vybereme tři výherce a jejich jména zveřejníme 14. prosince na FB profilu Kouzlo lesa, tak si vyhodnocení pohlídejte. Součástí výhry je i zaslání na vaši adresu.

Cena: 3 x Dárková kazeta vánočních ozdob – motivy lesa
Cena: 3 x Dárková kazeta vánočních ozdob – motivy lesa

Upozornění. Každý účastník může vložit pouze jednu odpověď. Akce není sponzorována, podporována či spravována společností Facebook ani s ní spojena. Facebook nemá žádné závazky vůči soutěžícím a výhercům. Zapojením do soutěže souhlasí výherci se zveřejněním svého jména v případě výhry na webu a FB profilu Kouzlo lesa. V případě, že se nepodaří kontaktovat výherce do 20. prosince 2023, výhra propadá.